ບົດຄວາມ ບັນຫາສະກົດພາສາລາວບໍ່ເປັນເອກະພາບ:
ຍ້ອນຄວາມມັກງ່າຍ ພາໃຫ້ສ້າງບັນຫາ. ຫຼາຍຄົນຄິດວ່າບັນຫາແມ່ນຂຶ້ນຢູ່ກັບຫຼັກໄວຍາກອນ. ທີ່ຈິງແລ້ວຫຼັກໄວຍາກອນກໍມີສ່ວນ, ແຕ່ຢ່າລືມວ່າຫຼັກໄວຍາກອນບໍ່ແມ່ນພາສາ ມັນເປັນເຄື່ອງມືຫຼືຫຼັກວິທີໜຶ່ງທີ່ເຮົາ ສ້າງຂຶ້ນເພື່ອບັນທຶກພາສາ (ຖ້ອຍຄໍາ) ແລະການສື່ສານ. ສະນັ້ນເມື່ອເຮົາເບິ່ງບັນຫາດ້ານຂີດຂຽນບໍ່ເປັນເອກະພາບກັນ ເຮົາຕ້ອງເບິ່ງຢູ່ບ່ອນ ຜູ້ຊົມໃຊ້, ຖ້າເຮົາຕັ້ງຄໍາຖາມວ່າ ດ້ວຍເຫດໃດຈຶ່ງຂຽນບໍ່ເປັນເອກະພາບກັນ? ນັກວິຊາການສ່ວນຫຼາຍກໍຈະຕອບກັນໄປໃນທໍານອງນີ້:
ຍ້ອນຄວາມມັກງ່າຍ ພາໃຫ້ສ້າງບັນຫາ. ຫຼາຍຄົນຄິດວ່າບັນຫາແມ່ນຂຶ້ນຢູ່ກັບຫຼັກໄວຍາກອນ. ທີ່ຈິງແລ້ວຫຼັກໄວຍາກອນກໍມີສ່ວນ, ແຕ່ຢ່າລືມວ່າຫຼັກໄວຍາກອນບໍ່ແມ່ນພາສາ ມັນເປັນເຄື່ອງມືຫຼືຫຼັກວິທີໜຶ່ງທີ່ເຮົາ ສ້າງຂຶ້ນເພື່ອບັນທຶກພາສາ (ຖ້ອຍຄໍາ) ແລະການສື່ສານ. ສະນັ້ນເມື່ອເຮົາເບິ່ງບັນຫາດ້ານຂີດຂຽນບໍ່ເປັນເອກະພາບກັນ ເຮົາຕ້ອງເບິ່ງຢູ່ບ່ອນ ຜູ້ຊົມໃຊ້, ຖ້າເຮົາຕັ້ງຄໍາຖາມວ່າ ດ້ວຍເຫດໃດຈຶ່ງຂຽນບໍ່ເປັນເອກະພາບກັນ? ນັກວິຊາການສ່ວນຫຼາຍກໍຈະຕອບກັນໄປໃນທໍານອງນີ້:
1.
ຫຼັກສູດຕ່າງກັນ. ຜູ້ທີ່ໄດ້ຮຽນຫຼັກສູດເກົ່າ,
ທີ່ຍັງຍຶດຖືແບບຫຼັກເກົ່າ ກໍພາກັນພະຍາຍາມຮັກສາແບບເກົ່າເດີມໂດຍບໍ່ຍອມປ່ຽນແປງ. ສ່ວນຜູ້ທີ່ຮຽນຫຼັກສູດໃຫມ່ ກໍສະກົດແບບໃຫມ່ກໍເລີຍ
ເຮັດໃຫ້ການສະກົດຄໍາໃນພາສາລາວ ບາງຄໍາບໍ່ຄືກັນ.
2.
ບາງກຸ່ມຄົນບໍ່ເອົາໃຈໃສ່ໃນການຂຽນຄໍາ,
ຄິດເອົາເອງຂຽນເອົາເອງໂດຍບໍ່ສົນໃຈຕໍ່ຕໍາລາຫຼັກສູດ. ຂາດຄວາມຮັບຜິດຊອບ.
ມັກແບບໃດຂຽນແບບນັ້ນກໍເລີຍສ້າງຄວາມບໍ່ເປັນເອກະພາບ.
3.
ການສຶກສາໄປບໍ່ທົ່ວເຖິງເຂດຊົນນະບົດເປັນຕົ້ນ ຊົນເຜົ່າອື່ນໆ,
ການຂິດຂຽນພາສາລາວຂອງກຸ່ມຄົນດັ່ງກ່າວຜິດໆຖືກໆ.
ບາງຄົນຮຽນນໍາວັດ ຂຽນແບບວັດ, ບາງຄົນຮຽນນໍາອາຈານ ວຽດຂຽນແບບວຽດ ຮຽນນໍາຈີນ
ຂຽນແບບຈີນ.
4.
ຫຼັກສູດ ແລະ ບົດຮຽນບໍ່ມາດຕະຖານ, ຂາດຄຸນນະພາບ.
ນັ້ນຄືບັນຫາລວມທີ່ພາໃຫ້ເກີດການສະກົດບໍ່ເປັນເອກະພາບກັນ.
ສ່ວນສະເພາະບັນຫາພາສາລາວໃນຕອນນີ້, ທັດສະນະສ່ວນຕົວແລ້ວ
ຖ້າເບິ່ງໄປດ້ານຫຼັກພາສາສາດ ເຮົາຕ້ອງເບິ່ງດ້ານສັງຄົມວິທະຍາພາສາ, ເພາະ
ບັນຫາພາສາເກີດຈາກການວິວັດຂອງສັງຄົມ ແລະວັດທະນະທໍາ, ສິ່ງແວດລ້ອມ ເຊິ່ງພາໃຫ້ພາສາປ່ຽນແປງ,
ສໍານຽງຜ້ຽນ, ການສູນເສຍຄໍາສັບ, ການເກີດມີຄໍາສັບໃຫມ່ໃຊ້ ແລະອື່ນໆ. ນັ້ນຄືວິວັດທະນາການທີ່ທຸກໆສັງຄົມຫລີກລ້ຽງບໍ່ໄດ້,
ແລະລາວເຮົາຕອນນີ້ຍັງບໍ່ທັນມີວິທີ ຫຼືຫຼັກການໃດທີ່ຈະມາຄວບຄຸມກົນຈັກດັ່ງກ່າວນີ້,
ຕົວຢ່າງ: ບັນຫາຂາດຄໍາສັບໃຊ້ ເປັນຕົ້ນຄໍາວິທະຍາສາດ, ເຮົາຈະຕ້ອງແກ້ໄຂກັນແນວໃດ?
ຕ້ອງຢືມໃຊ້ແບບທັບສັບຫຼືແຜງໃຊ້? ການລະບຸຄໍາສັບໃນວັດຈະນານຸກົມ, ການສ້າງວັດຈະນານຸກົມ,
ການສ້າງຫຼັກສູດ ວິຊາຮຽນດ້ານພາສາສາດແບບ ສາກົນ ແລະອື່ນໆ...
No comments:
Post a Comment