Monday, March 2, 2015

ບັນຫາ ສະກົດຄໍາບໍ່ເປັນເອກະພາບ



ບົດຄວາມ ບັນຫາສະກົດພາສາລາວບໍ່ເປັນເອກະພາບ:
ຍ້ອນຄວາມມັກງ່າຍ ພາໃຫ້ສ້າງບັນຫາ. ຫຼາຍຄົນຄິດວ່າບັນຫາແມ່ນຂຶ້ນຢູ່ກັບຫຼັກໄວຍາກອນ.  ທີ່ຈິງແລ້ວຫຼັກໄວຍາກອນກໍມີສ່ວນ, ແຕ່ຢ່າລືມວ່າຫຼັກໄວຍາກອນບໍ່ແມ່ນພາສາ ມັນເປັນເຄື່ອງມືຫຼືຫຼັກວິທີໜຶ່ງທີ່ເຮົາ ສ້າງຂຶ້ນເພື່ອບັນທຶກພາສາ
(ຖ້ອຍຄໍາ) ແລະການສື່ສານ. ສະນັ້ນເມື່ອເຮົາເບິ່ງບັນຫາດ້ານຂີດຂຽນບໍ່ເປັນເອກະພາບກັນ ເຮົາຕ້ອງເບິ່ງຢູ່ບ່ອນ ຜູ້ຊົມໃຊ້, ຖ້າເຮົາຕັ້ງຄໍາຖາມວ່າ ດ້ວຍເຫດໃດຈຶ່ງຂຽນບໍ່ເປັນເອກະພາບກັນ? ນັກວິຊາການສ່ວນຫຼາຍກໍຈະຕອບກັນໄປໃນທໍານອງນີ້:
1.   ຫຼັກສູດຕ່າງກັນ. ຜູ້ທີ່ໄດ້ຮຽນຫຼັກສູດເກົ່າ, ທີ່ຍັງຍຶດຖືແບບຫຼັກເກົ່າ ກໍພາກັນພະຍາຍາມຮັກສາແບບເກົ່າເດີມໂດຍບໍ່ຍອມປ່ຽນແປງ.  ສ່ວນຜູ້ທີ່ຮຽນຫຼັກສູດໃຫມ່ ກໍສະກົດແບບໃຫມ່ກໍເລີຍ ເຮັດໃຫ້ການສະກົດຄໍາໃນພາສາລາວ ບາງຄໍາບໍ່ຄືກັນ.
2.   ບາງກຸ່ມຄົນບໍ່ເອົາໃຈໃສ່ໃນການຂຽນຄໍາ, ຄິດເອົາເອງຂຽນເອົາເອງໂດຍບໍ່ສົນໃຈຕໍ່ຕໍາລາຫຼັກສູດ. ຂາດຄວາມຮັບຜິດຊອບ. ມັກແບບໃດຂຽນແບບນັ້ນກໍເລີຍສ້າງຄວາມບໍ່ເປັນເອກະພາບ.
3.   ການສຶກສາໄປບໍ່ທົ່ວເຖິງເຂດຊົນນະບົດເປັນຕົ້ນ ຊົນເຜົ່າອື່ນໆ, ການຂິດຂຽນພາສາລາວຂອງກຸ່ມຄົນດັ່ງກ່າວຜິດໆຖືກໆ.  ບາງຄົນຮຽນນໍາວັດ ຂຽນແບບວັດ, ບາງຄົນຮຽນນໍາອາຈານ ວຽດຂຽນແບບວຽດ ຮຽນນໍາຈີນ ຂຽນແບບຈີນ.
4.   ຫຼັກສູດ ແລະ ບົດຮຽນບໍ່ມາດຕະຖານ, ຂາດຄຸນນະພາບ. 
ນັ້ນຄືບັນຫາລວມທີ່ພາໃຫ້ເກີດການສະກົດບໍ່ເປັນເອກະພາບກັນ.
ສ່ວນສະເພາະບັນຫາພາສາລາວໃນຕອນນີ້, ທັດສະນະສ່ວນຕົວແລ້ວ ຖ້າເບິ່ງໄປດ້ານຫຼັກພາສາສາດ ເຮົາຕ້ອງເບິ່ງດ້ານສັງຄົມວິທະຍາພາສາ, ເພາະ ບັນຫາພາສາເກີດຈາກການວິວັດຂອງສັງຄົມ ແລະວັດທະນະທໍາ, ສິ່ງແວດລ້ອມ ເຊິ່ງພາໃຫ້ພາສາປ່ຽນແປງ, ສໍານຽງຜ້ຽນ, ການສູນເສຍຄໍາສັບ, ການເກີດມີຄໍາສັບໃຫມ່ໃຊ້ ແລະອື່ນໆ. ນັ້ນຄືວິວັດທະນາການທີ່ທຸກໆສັງຄົມຫລີກລ້ຽງບໍ່ໄດ້, ແລະລາວເຮົາຕອນນີ້ຍັງບໍ່ທັນມີວິທີ ຫຼືຫຼັກການໃດທີ່ຈະມາຄວບຄຸມກົນຈັກດັ່ງກ່າວນີ້, ຕົວຢ່າງ: ບັນຫາຂາດຄໍາສັບໃຊ້ ເປັນຕົ້ນຄໍາວິທະຍາສາດ, ເຮົາຈະຕ້ອງແກ້ໄຂກັນແນວໃດ? ຕ້ອງຢືມໃຊ້ແບບທັບສັບຫຼືແຜງໃຊ້? ການລະບຸຄໍາສັບໃນວັດຈະນານຸກົມ, ການສ້າງວັດຈະນານຸກົມ, ການສ້າງຫຼັກສູດ ວິຊາຮຽນດ້ານພາສາສາດແບບ ສາກົນ ແລະອື່ນໆ...

No comments:

Post a Comment